Als een “schriele en onsmakelijke appel” werd de tomaat in Nederland aan het begin van de twintigste eeuw nog getypeerd. Desondanks zou zowel de productie als de consumptie van tomaten in Nederland al voor de tweede wereldoorlog fors groeien en daarna zelfs een ongekende vlucht nemen.

De vrucht vond in verschillende toepassingen zijn weg in onze voeding, als groente, en in sauzen, soepen en sappen. De tomaat werd het een belangrijk exportproduct en een symbool van de innovatieve Nederlandse tuinbouwsector. Kenmerken hiervan werden onder meer temperatuur-, water-, licht-  en grondoptimalisatie in kassenteelt, kennisopbouw en -verspreiding door het ovo-drieluik (onderzoek, voorlichting en onderwijs), een modern verkoopsysteem via tuinbouwveilingen, en de opbouw en ontwikkeling agrifood-netwerken van leveranciers, distributeurs en afnemers. SHT heeft in samenwerking met universitaire onderzoekers wetenschappelijk onderzoek gedaan naar innovaties en transities in de Nederlandse tuinbouwsector. De resultaten werden gepubliceerd in diverse artikelen in internationale wetenschappelijke tijdschriften en gebruikt in publicaties over kennis- en innovatienetwerken.

PUBLICATIES

  1. Berkers & F. Geels, ‘System innovation through stepwise reconfiguration: the case of technological transitions in Dutch greenhouse horticulture (1930-1980),’ in: Technology Analysis and Strategic Management 23 (2011), no. 3, 227-247.
  2. Davids, E. Berkers, H. Lintsen, J. van Rooij, S-Y Tjong Tjin Tai & F. Veraart, ‘Knowledge Circulation in Innovation Networks in the Twentieth Century. Its Importance for Innovations in Small and Large Companies in the Netherlands,’ in: P. Fernández Pérez & M.B. Rose (eds.), Innovation and Entrepreneurial Networks in Europe (New York: Routledge 2010), 184-204.
  3. van Rooij, E. Berkers, M. Davids & F. Veraart, ‘National inovation systems and international knowledge flows: an exploratory investigation with the case of the Netherlands,’ in: Technology Analysis and Strategic Management 20 (2008), no. 2, 149-168.
  4. Berkers, ‘Tastes differ: comparing company strategy, innovation trajectories and knowledge sources in Dutch soft drink production in the 1930s,’ in: Business History 50 (2008), no. 3, 351-367.
  5. Davids, H. Lintsen & A. van Rooij, Innovatie en kennisinfrastructuur. Vele wegen naar vernieuwing (Amsterdam: Boom 2013).